Haney si Abbott, buni prieteni si pasionati de Scrabble, au remarcat in timpul unui joc de Scrabble lipsa unor piese ale jocului. Frustrati de aceasta situatie, s-au gandit sa isi inventeze propriul joc, iar in doar cateva ore au reusit sa schiteze un joc trivia. Ideea unui joc cu intrebari de cultura generala s-a dovedit una de succes, avand in vedere ca un asemenea tip de joc nu exista inca pe piata.
Ziaristi de meserie, Haney si Abbott nu stiau mare lucru despre pornirea unei afaceri sau despre industria jocurilor. Dar, prin natura meseriei, stiau cum sa obtina informatii! Astfel, cei doi si-au "imbracat hainele" de jurnalisti si au participat la un targ de jocuri si jucarii. Sub pretextul ca vor sa se documenteze pentru a realiza un articol despre jocurile de societate, Haney si Abbott, au intervievat reprezentatii companiilor producatoare de jocuri despre aspectele dezvoltarii jocurilor de societate.
Dupa obtinerea informatiilor de care aveau nevoie, ramanea problema banilor, suma estimata de Haney si Abbott fiind de 75.000 de dolari. Din pacate, niciunul dintre ei nu dispunea de resursele necesare producerii si lansarii pe piata a jocului. Din acest motiv, au incercat sa convinga cat mai multe persoane sa investeasca in ideea lor.
Intr-un final, inventatorii au reusit sa gaseasca 32 de investitori, printre care si fratele lui Haney si un avocat. Scott Abbott, Chris Haney, John Haney si avocatul Ed Werner au infiintat compania Horn Abbott in 1979. Ulterior, Michael Wurstlin, un designer in varsta de numai 18 ani, dar ramas fara loc de munca, s-a angajat sa realizeze designul jocului, in schimbul unei cincimi din actiunile companiei, devenind al cincilea actionar al firmei.
Pe 10 noiembrie 1981, "Trivial Pursuit" a devenit marca inregistrata. In aceeasi luna, 1.000 de exemplare ale jocului au fost distribuite pe piata din Canada. Totusi, afacerea nu era una profitabila. Costul de productie al unui joc era aproximativ 75 de dolari, iar cel de vanzare era doar de 15 dolari.
Jocul, denumit Trivial Pursuit Master Game - Genus Edition, continea 1.000 de cartonase cu 6.000 de intrebari din 6 domenii, marcate cu 6 culori diferite: Geografie (albastru), Divertisment (roz), Istorie (galben), Arta & Literatura (maro), Stiinta & Natura (verde), Sport & Hobby (portocaliu).
In 1983, licenta jocului a fost vanduta companiei Selchow and Richter, un important producator si distribuitor de jocuri din SUA. Un an mai tarziu, in 1984 jocul devenise deja un fenomen mondial.
Peste 20 milioane de jocuri Trivial Pursuit au fost vandute in SUA, iar incasarile au atins aproape 800 milioane dolari.
Revista Times a scris despre joc ca a devenit „cel mai mare fenomen din istoria jocurilor”, iar in decembrie 1993, Trivial Pursuit a fost inclus in "Games Hall of Fame" de revista Games.
In 1988, licenta jocului a fost vanduta si companiei Parker Brothers din SUA, preluata apoi de Hasbro in 2008.
Un asemenea succes rasunator a atras, din pacate, cateva nemultumiri... in instanta. Astfel, inventatorilor jocului li s-au intentat doua procese.
Primul proces a fost intentat in 1970, de Fred L. Worth, autorul unei enciclopedii, pretinzand drepturi de autor pentru informatiile care au fost preluate de inventatori din cartea sa. Totusi, dreptatea a fost de partea inventatorilor, judecatorul argumentand ca informatiile de cultura generala nu sunt protejate de legea drepturilor de autor.
Al doilea proces a fost intentat in 1994 de David Wall, pretinzand ca el ar fi fost cel care i-a dat ideea jocului lui Chris Haney in 1979. Conform lui Wall, el i-a prezentat lui Haney conceptul jocului dupa ce il preluase cu masina in timpul unei drumetii montane. Haney, insa, nu a confirmat faptele, afirmand despre Wall ca nu l-a intalnit niciodata. In 2007, dupa multi ani de judecata, Curtea Suprema s-a declarat in favoarea lui Haney.
Incepand cu 2014, au fost lansate peste 50 de editii speciale Trivial Pursuit, de la intrebari din trilogiile Lord of the Rings sau Star Wars, filmelor Power Rangers, pana la cunostinte din domeniul muzical.
In plus, jocul a inspirat crearea si lansarea unui format de emisiuni de cultura generala in tari precum SUA, Marea Britanie si Spania.
De asemenea, au fost dezvoltate si cateva versiuni online ale jocului, dar si jocuri video si un joc arcade.
In magazinul online Gameology, gasesti editii speciale ale jocului, 100% originale si licentiate Hasbro. In functie de preferinte, poti alege intre jocurile Trivial Pursuit, cu cate 600 de intrebari, inspirate din:
- Filme: Harry Potter, Lord of the Rings, Friends, James Bond, The Big Bang Theory, Doctor Who
- Muzica: The Beatles
- Sport: World Football Stars.
Fiecare dintre aceste editii personalizate Trivial Pursuit sunt disponibile in limba engleza si pot fi jucate independent sau ca extensii pentru jocul de baza.
Pentru fanii Harry Potter, echipa Gameology lanseaza in curand editia Trivial Pursuit Harry Potter, versiune in limba romana! Bineinteles, va vom tine la curent!
Daca ti-a placut povestea Trivial Pursuit si vrei sa afli si detaliile amuzante din istoria jocului, citeste si 10 fun facts despre jocul Trivial Pursuit!
Sursa fotografiei principale: danspapers.com/ Autor: Oliver Peterson